Zonder geld te investeren betere resultaten in de zoekmachines? Met deze tips kun jij je website laten stijgen naar een hogere positie.
Inhoud
- Je positie is belangrijk
- Hoger scoren doe je zo
- Robots lezen jouw tekst ook
- Tips om je score te verbeteren
- Schrijf en stijl template
- Aanpassen voor een hogere indexering
- Wij zetten je ook bovenaan in Google
Heb jij al een blog op je site? Inhoud die regelmatig verandert, zoals een wekelijkse blogpost of een maandelijkse column, doet het altijd goed bij de zoekmachines. Het houdt je website levendig en dat vinden de robots en algoritmes die de positie van jouw website bepalen fijn. Ze bepalen dan ook in zekere mate je score in de resultaten.
Je wilt natuurlijk dat zo’n blog of column gelezen wordt. Zoekmachines, waarvan Google in het bijzonder, hebben een groot aandeel in de bezoekersstroom die jouw website aandoet. Je wil daarom dat je positie in de zoekresultaten zo hoog mogelijk is. Maar hoe haal je nou de hoogste score?
In dit artikel lees je tips waarmee je straks misschien wel jouw tekst terugvindt op de eerste pagina!
Je positie is belangrijk
Waarom is die positie zo belangrijk? Misschien is het wel omdat je trots bent op dat wat je doet. Of omdat je belangrijke informatie schrijft die gedeeld moet worden. Of, en dan ben je heus niet de enige, is het brood dat er ’s ochtends op je bord ligt afhankelijk van de verkopen die je via je website doet.
Veel internettende mensen gebruiken een zoekmachine om te vinden wat ze zoeken. Naar schatting wordt er rond de 70.000 keer per seconde een zoekopdracht gegeven aan de bekende zoekgigant Google. Om gevonden te worden, moet je daarom op de eerste (paar) pagina’s van de zoekresultaten zien te komen. Want wie kijkt er nu op pagina zeven als er op de eerste pagina al vijftien andere aanbieders je voor zijn?
Hoger scoren doe je zo
Je denkt misschien dat het hele gedoe met SEO duur en moeilijk is en veel tijd kost. Dat is niet zo. Het bestaat voornamelijk uit logisch en analytisch nadenken en het vooraf bedenken van de inhoud van je tekst.
Om een voorbeeld te geven: ik schrijf regelmatig voor twee compleet verschillende blogs. Aan de ene kant plaats ik wekelijks een post met een humoristische kijk op opvoedkundige uitdagingen die ik als papa van drie kinderen mee maak. Het schrijven van zo’n artikel kost me niet veel tijd. Vaak bedenk ik in mijn hoofd al de grote lijnen en is het een kwestie van uittypen. Leuk om te doen, maar in Google zul je me niet tegenkomen (en dat hoeft ook niet).
Dit Flexwebhosting blog gaat toch wat anders. Voor de artikelen die hier op gepubliceerd worden, moet er eerst informatie bij elkaar verzameld worden. Wat is er relevant en wat niet, welke woorden (en eventuele synoniemen) hebben er mee te maken? Er komt een structuur en ik vind bronnen om de inhoud en structuur te onderbouwen. Een andere manier van schrijven dus.
Dus nee, het is niet moeilijk. En ja, het kost meer tijd om een goedlopend en hoog scorend artikel te schrijven. Maar, ook weer niet zo veel meer om het even verder na te denken niet waard te maken. En het mooiste is: het kost helemaal niks!
Robots lezen jouw tekst ook
Het verbeteren van je teksten om je positie in de resultaten te verhogen, begint logisch.
Stel, je bent op zoek naar een boek over WordPress. Je wilt er mee beginnen, maar weet niet hoe. Je wilt meer leren over thema’s en plug-ins, over posts en pagina’s, over veiligheid en updates. In de boekwinkel sta je voor het schap gelabeld “IT”. Welk boek pak je als eerst? WordPress websites maken of WordPress, alles voor beginner tot expert?
Als je het gekozen boek in je handen hebt, kijk je dan net als ik ook eerst naar de samenvatting op de achterkant en daarna naar de inhoudsopgave voorin?
De crawlers die in opdracht van de zoekmachines het hele internet afstruinen naar inhoud en de algoritmes die vervolgens je positie bepalen voor een bepaalde zoekterm doen niets anders dan ik in de boekwinkel doe. De titel van een blogpost, een korte (maar krachtige) omschrijving en een inhoudsopgave met duidelijke hoofdstukken geven dan ook een goede waarde aan je artikel.
Tips om je score direct te verbeteren
Een nieuwe post kun je daarom vooraf het beste goed uitstippelen. Je begint met te bedenken waar je over wilt gaan schrijven. Geef je het antwoord op een vraag? Of behandel je het gebruik van een nieuwe techniek? Als voorbeeld kan een vraag van de beginnende WordPress gebruiker zijn:
"Hoe installeer ik het beste een WordPress plug-in?"
Bepaal van deze vraag eerst eens welke woorden belangrijk zijn. Ik, het en een zijn dat duidelijk niet. Hoe is een twijfelgevalletje, maar duidt een vraag aan. Blijven installeer, beste, WordPress en plug-in over. Dit zijn je zoekwoorden en op basis daarvan kun je dan verder gaan.
Welke woorden zijn aan deze zoekwoorden gerelateerd? Google biedt hier een handige oplossing voor: de gerelateerde zoekopdrachten die je onder iedere pagina terug ziet. In dit voorbeeld gaat het dan eigenlijk alleen over pagina, ook al zou je store er ook bij kunnen trekken.
Vervolgens kun je ook de zoekresultaten zelf nog eens doorpluizen. In dit geval bijvoorbeeld reviews, gratis en website. Dit zijn je sleutelwoorden.
Deze zoek- en sleutelwoorden zet je om in een inhoudsopgave. Gebruik duidelijke en gerelateerde koppen om je tekst in op te delen, bijvoorbeeld:
- Gratis uitbreidingen voor WordPress
- Goede reviews in winkel belangrijk
- Installeren op je website
Deze inhoudsopgave wordt je leidraad om je tekst te gaan schrijven.
Schrijf en stijl template
Verschillende SEO-specialisten raden een soortgelijk stramien aan, waarvan ze denken dat het een solide basis vormt voor een goed artikel met de potentie om goed te scoren in de rankings. De inhoud van zo’n artikel ziet er volgens hun zo uit:
- 1250 – 2000 woorden
- 3 – 12 afbeeldingen
- 1 titel als een HTML H1-element
- 4 – 8 koppen als een HTML H2-element
- 4 tot 6 links, intern en/of extern
- Een inhoudsopgave
- Een opsomming (een lijstje zoals dit)
Naast een goede structuur op basis van zo’n template, kun je ook voor een goede structuur op een technisch vlak zorgen. Dat houdt in dat de HTML-code die een robot te lezen krijgt bij het bezoeken van jouw pagina, goed leesbaar moet zijn. Ook moet het voldoen aan de standaarden, zoals ze door bijvoorbeeld het W3C worden opgesteld. Je kunt hiervoor de Markup Validation Service gebruiken.
En de crawlers willen, net zoals je echte bezoekers, zo vlug mogelijk hun informatie zien. Dat betekent dat je website snel moet laden. En of er nu op een kleine mobiele telefoon of een immens computerscherm wordt gekeken, het moet er goed uit zien. Dat wordt bereikt met een zogenaamd responsive design. Allemaal puntjes die meetellen bij het bepalen van de score van jouw website, blogartikel of column.
Aanpassen voor een nog hogere indexering
Er valt altijd wel iets te verbeteren. Heb je alles op papier staan? Lees de hele tekst dan nog eens door. Nog beter: laat iemand anders het doen.
Kijk daarnaast kritisch naar de volgende punten.
- Heb je relevante koppen en staan daar de zoek- en sleutelwoorden in?
- Gebruik je door je tekst heen ook genoeg van die woorden?
- Heb je de oorspronkelijke vraag beantwoord?
- Zijn je afbeeldingen ondersteunend en hebben ze een alternatieve tekst ingesteld? Voor die alternatieve tekst gebruik je vanzelf je sleutelwoorden, anders is je afbeelding niet toepasselijk genoeg.
- De (grammaticale) correctheid van een tekst is ook een punt waarop Google je website scoort. Gebruik een online tool zoals LanguageTool om je tekst te controleren op grammatica en stijl. Het mag dan een robotje zijn dat die controle voor je uitvoert, maar dat is GoogleBot net zo goed.
Wij helpen je naar boven
Heb je geen blog en schrijf je geen column, maar wil je gewoon dat jouw website hoger in Google komt? Dan hebben we de oplossing voor je.
Onze SEO-dienst scant je website en geeft je advies over hoe je deze kan verbeteren. We bepalen op basis van je eigen zoekwoord extra sleutelwoorden en vertellen je welke teksten herschreven moeten worden.
Het doel? Die felbegeerde eerste pagina in Google!
We hanteren hierbij het zogenaamde no cure, no pay principe. Met andere woorden: sta jij niet op de eerste pagina, sturen wij je geen factuur. Mooi toch?
Volgende week deel twee in deze SEO serie, waarin het gaat over de handigste gratis tools om je SEO-tocht makkelijker te maken.
Dit artikel is geplaatst op 04 juni 2019. Het kost je ongeveer 8 minuten om het te lezen.