Naar aanleiding van steeds andere technieken welke spammers gebruiken om hun spam e-mail mee te verzenden en de snelheid waartussen overgeschakeld wordt naar nieuwe methodes, heeft Flexwebhosting besloten om het tegenhouden van SPAM e-mail over een andere boeg te gooien. In de strijd tegen spam e-mail zijn we een samenwerking aangegaan met SpamExperts wordt voor al onze shared hostingklanten en reseller-pakketten de e-mail nu ontvangen én verzonden via het SpamExperts anti-spam platform. Hierdoor verandert er wat aan het technische aspect van uw mail-afhandeling, waar u eigenlijk bijzonder weinig van zult merken.

E-mail ontvangen

Wat u bij het ontvangen van e-mail voornamelijk aan verandering zult merken, is dat u minder spam e-mail zult ontvangen. Dit omdat het SpamExperts platform beter en strenger filtert.

Doordat er een heel nieuw platform wordt gebruikt, biedt dit ook extra mogelijkheden voor u. Uw domeinnaam maakt nu gebruik van de standaard filtering die wij ingesteld hebben als zijnde ‘standaard’. Hierbij is gekozen voor de, in onze ogen, meest optimale spam-blokkade. Maar, het kan zijn dat dit voor u niet voldoende of juist te veel is. Gelukkig biedt SpamExperts een uiterst gebruiksvriendelijke interface, waarin u zelf alles kunt regelen. U kunt bijvoorbeeld zien welke berichten er zijn tegengehouden en deze alsnog doorsturen. Het black- of juist whitelisten van verzenders is natuurlijk ook mogelijk, net zoals het instellen van de zogenaamde ‘Quarantine Threshold’, oftewel de grens vanaf waar het filter een bericht als SPAM markeert.

Wilt u van deze extra mogelijkheden gebruik maken? Op onze FlexFilter-pagina leest u meer informatie!

E-mail versturen

Doordat alle e-mail nu eerst door SpamExperts gefiltert wordt alvorens het de wijde wereld in gestuurd wordt, is de kans vrijwel nihil dat onze uitgaande servers nog op een blacklist terecht komen. Dit gebeurde de laatste tijd wat vaker dan voorheen en dat is lastig. Door deze ingreep zult u dus geen berichten meer gebounced krijgen met de melding dat uw mailserver op een blacklist staat.

Veelgestelde vragen

Veel vragen zijn er nog niet gesteld, deze lijst zal dan ook wat klein zijn. Na verloop van tijd zal deze verder uitgebreid worden.

V: Ik maak gebruik van een externe mailserver. Ontvang ik mijn mail nu ook via jullie spamfilter?

A: Nee, in principe niet. Normaal gesproken wordt de e-mail dan namelijk direct (via MX-record) op uw server afgeleverd, en gaat volledig langs onze filtering af. Uitzondering hierop is als u de e-mail bij ons laat afleveren en dat later door uw eigen server op laat komen halen, dan filteren wij het wel eerst.

V: E-mails vanaf mijn website / webshop / formulier worden niet meer verstuurd. Hoe kan dat?

A: Eén van de regels die het uitgaande filter hanteert, is dat de verzender daadwerkelijk moet bestaan. Bestaat het adres niet, is dat wel heel verdacht en zal de e-mail niet verstuurd worden. Normaal gesproken heeft u hier geen last van, maar dit kan in een bepaalde situatie wel van belang zijn: u host website op een hostingpakket, maar de mail verloopt via een externe mailhost (Google Apps, Office365, Exchange etc) en het verzendende e-mail adres bestaat niet op uw externe mailhost. Een voorbeeld:

Uw website, verstuurt een e-mail wanneer een bezoeker een bestelling plaatst of een formulier invult. Dit wordt verstuurd naar de bezoeker, maar ook naar uzelf op info@pietswebshop.nl. Als afzender heeft u hier bestelling@pietswebshop.nl opgegeven. Dit adres is dan ook een SMTP-account op uw hostingpakket. Op uw eigen mailserver bestaat alleen het account info@pietswebshop.nl, op het account bestellingen@pietswebshop.nl ontvangt u immers nooit e-mail. Tot zo ver geen probleem.

Het formulier wordt ingevuld, en het uitgaande filter krijgt het bericht binnen om te versturen.

– Van: bestelling@pietswebshop.nl

– Naar: info@pietswebhop.nl

– CC: bezoeker@gmail.com

De eerste stap is dan om te controleren of het e-mail adres bestelling@pietswebshop.nl wel bestaat. Hiervoor wordt er gekeken naar waar de e-mail van het domein pietswebshop.nl wordt afgehandeld: dit is uw externe mailhost. Het filter neemt contact op met deze externe mailhost en vraagt of het account bestelling@pietswebshop.nl bestaat. Het antwoord: nee. Want, de externe mailhost kent immers enkel info@pietswebshop.nl. Het spamfilter vindt dit uiterst verdacht en het bericht wordt dan ook niet verstuurd.

De oplossing hiervan is heel simpel: het e-mail account bestelling@pietswebshop.nl óók op uw externe mailhost aanmaken, en niet alleen op het hostingpakket bij ons. Dit is sowieso wel aan te raden, want als het niet door ons uitgaande filter wordt tegengehouden, zijn er ook legio inkomende filters die dit soort berichten tegenhouden.

V: Ik maak gebruik van en externe mailserver, maar wil de e-mail via jullie spamfilter eerst laten controleren. Kan dat?

A: Ja, dat kan. We passen dan de MX-records in het DNS aan, zodat de e-mail eerst via ons binnen komt. Eenmaal gecontroleerd, laten we de door ons ontvangen e-mails doorsturen naar uw mailserver en gaat alles door zoals normaal.

Dit artikel is geplaatst op 13 juni 2014. Het kost je ongeveer 4 minuten om het te lezen.