Een ongeluk zit in een klein hoekje, daarom wil je altijd kunnen bouwen op een degelijke back-up. En die worden automatisch gemaakt, toch?
Dit artikel werd oorspronkelijk in 2014 gepubliceerd. De informatie klopt nog wel, maar een nieuw artikel is in de maak met up-to-date gegevens en linkjes.
In mijn dagelijks leven en werkomgeving kom ik regelmatig situaties tegen waarin mensen zich de haren uit het hoofd trekken. Een van de momenten waarop dit gebeurt, is als er belangrijke bestanden, mappen of instellingen ‘uit het niets’ zijn veranderd of verdwenen.
Onze eerste vraag op zo’n moment is dan standaard: “Heeft u een back-up?”. Vaak voorkomende antwoorden zijn dan, vaak na een aantal seconden stilte: “Nee, die maken jullie toch?”, “Nee, want het ging allemaal goed.”, “Nee, want ik heb niets gewijzigd.”. U ziet de grootste gemene deler in deze antwoorden.
Wat zijn het?
Back-ups zijn bestanden waarmee u terug kunt naar het verleden. Niet zozeer u, maar wel bijvoorbeeld uw website of e-mail. Een back-up is namelijk een momentopname van een situatie welke u veilig ergens anders neer zet. U verwijdert per ongeluk uw volledige e-mail inbox? Overschrijft uw website en verliest daarbij gegevens? Of in een erger geval, uw website wordt gehackt? Met een back-up kunt u de situatie zoals die was terugzetten, of hier bepaalde gegevens uitplukken.
Een back-up is vaak een verzameling losse bestanden, ingepakt tot één groot bestand. Hierin staan dan alle bestanden van uw website, al uw e-mails, een overzicht van e-mail instellingen etc. Gaat het om één of enkele bestanden die u nodig heeft, kunt u een back-up vaak lokaal (op uw PC) uitpakken en het benodigde bestand zoeken. Is er iets ernstigers aan de hand, kunt u er voor kiezen om een volledige back-up terugzetten.
Waarom zou u?
Waarom zou u back-ups moeten maken? Wat kan er nu zo vreselijk fout gaan, dat het terugzetten van een back-up echt nodig is? Een aantal situaties kan ik zonder lang te hoeven nadenken voorleggen:
- U klikt op een verkeerd knopje (vaak gelabeld ‘verwijderen’) zonder te controleren wat u eigenlijk verwijdert;
- U bent druk aan het werk, neemt een sanitaire stop en vindt uw tweejarige zoontje achter uw computer, vol trots omdat hij zelf op de stoel geklommen is en naar zijns inziens erg druk bezig is met u te helpen;
- U weet 110% pertinent zeker dat u dezelfde data op twee locaties heeft staan, en dus kan deze wel weg.
En ja, u raadt het al: dit zijn dus situaties die mijzelf zijn overkomen. Uit (gelukkig geen persoonlijk) ervaring kan ik er echter nog wel meer voorleggen:
- Uw computer loopt een virus of keylogger op, het wachtwoord van uw hostingpakket wordt achterhaald en er worden hacks en scripts op uw website geüpload;
- Kent u uw voormalige buurman nog, die u toentertijd geholpen heeft met uw website voor uw bedrijf? Die man die, na onderlinge ruzie, opeens niet meer zo vriendelijk bleek te zijn? Tja, deze buurman wilde u wat extra plagen door uw gloednieuwe, honderden euro’s kostende website volledig te verwijderen. Want tja, deze buurman had nog steeds uw inloggegevens…;
- Uw database wordt gebruikt door verschillende websites. Wanneer u 1 website verwijdert, gooit u hier natuurlijk ook de database van weg. Opeens werken de andere websites niet meer.
Kijk, en op zo’n moment slaat u zichzelf heel hard voor het hoofd, en vervloekt u zich dat u niet toevallig vorige week even op die knop ‘back-up maken’ klikte.
Wie doet het?
De volgende vraag is dan, wie heeft er een back-up voor u? Wij maken voor onze Premium Hostingpakketten regelmatig back-ups. Heeft u een basic, flexmini of gewoon hostingpakket, kunt u zelf gemakkelijk via ons controlepaneel uw eigen back-ups maken.
Indien u uw website heeft uitbesteed, kunt u contact opnemen met degene die deze voor u heeft gemaakt. Uw designer/developer zal misschien nog een back-up van de website hebben ten tijde van oplevering. Indien u een onderhoudscontract met dit bedrijf heeft afgesloten, worden er misschien zelfs periodieke back-ups gemaakt.
Maar, om het zekere voor het onzekere te nemen, of als u uw eigen website in beheer heeft, maakt u de back-ups dus gewoon zelf.
Hoe dan?
Binnen het controlepaneel zijn er verschillende opties om een back-up te maken. De meest betrouwbare en complete manier om dit te doen wordt omschreven in het volgende helpdesk-artikel: Hoe maak ik een backup van mijn complete website? U kunt hiermee niet alleen uw website back-uppen, maar ook bijvoorbeeld database en e-mails/e-mail instellingen.
Verder zijn er nog overige opties, zoals bijvoorbeeld de Installatron back-up functionaliteit (alleen bruikbaar indien u gebruik maakt van een door Installatron geïnstalleerd of geïmporteerd CMS). U kunt natuurlijk ook via een FTP programma alle bestanden en mappen van uw website naar uw lokale PC kopiëren en via het controlepaneel een database back-up maken via ‘MySQL Databases’ of middels een databasedump vanuit phpMyAdmin (omschreven in artikel MySQL Dump met phpMyAdmin).
Maakt u gebruik van een IMAP verbinding om uw e-mail te controleren, maar wilt u deze ook back-uppen? U kunt dan binnen uw e-mail programma een extra POP3 account instellen. Dit haalt dan de e-mail voor u binnen naar de PC zelf. Houdt u er wel rekening mee dat u het POP3 account dusdanig instelt dat het een kopie van de binnengehaalde e-mail op de server achterlaat en verder nooit iets verwijdert, anders zult u namelijk in uw lopende (IMAP) accounts de e-mails zien verdwijnen.
Heeft u nog verdere vragen over het maken of terugzetten van back-ups, kunt u contact met ons opnemen.
Oeps, foutje… En nu?
Tja, dat is dus de vraag. Afhankelijk van óf er een back-up is en zo ja, wie deze heeft gemaakt en wat voor soort het is, kunnen wij u assisteren met het terugplaatsen.
Heeft u een Premium Hostingpakket? In dat geval kunnen wij, volledig kosteloos, een back-up tot zeven dagen oud voor u terug plaatsen. Ook als u een ander type hostingpakket heeft, kunnen wij u misschien helpen. Weliswaar maken we standaard geen losse back-ups, maar intern worden er wel systeem-images gemaakt. Of misschien hebben we uw pakket recentelijk wel verhuisd naar een andere server. Zekerheid is er nooit, maar misschien kunnen we u toch voorzien van iets of wat.
Heeft u afspraken met uw webmaster of een andere derde partij, dan kunt u deze benaderen. Zij kunnen u dan vermoedelijk ook voorzien van de informatie die u nodig heeft om de back-up terug te plaatsen, of kunnen dit zelfs voor u doen.
Vervolgens is het zaak te achterhalen waarom de website eigenlijk opeens foetsie is. Heeft u een handeling verricht waardoor een en ander niet meer werkt, is dat bekend. Maar wat als u ’s morgens wakker wordt en het opeens allemaal weg is? Neem dan sowieso even contact met ons op, wij kunnen waarschijnlijk in de log-files nakijken wat er die nacht gebeurd is.
Voorkomen is beter dan genezen
Ze zeggen dat het beter is om iets te voorkomen, dan om het te genezen. In dit geval is dat dus inderdaad ook zo. Kies bij het opzetten van uw website voor een degelijk wachtwoord. Houd uw computer vrij van virussen/keyloggers en andere vervelende aangelegenheden. Houd (in mijn geval) vrouw en kind uit de buurt van uw computer wanneer u er mee bezig bent. Allemaal dingen die sowieso geen kwaad kunnen.
Verder adviseren we u om ten minste iedere maand een degelijke back-up te maken. Voor de beste manier om dat te doen kunt u uw webmaster, designer/developer of ons benaderen. Vooral bij websites die regelmatig veranderen en bijvoorbeeld met een database werken, kunt u overwegen om wekelijks automatisch in ieder geval een back-up van uw database te (laten) maken. Dit voorkomt het verliezen van bijvoorbeeld blog-posts en -reacties, forum-threads, nieuws items etc.
Daarnaast bieden wij op onze Premium Hostingpakketten standaard tot 7 dagen terug back-ups aan. Deze hebben wij in beheer en kunnen we zonder problemen u terugplaatsen. Deze back-ups maken we ook nog eens apart voor e-mail, website en database, dus we kunnen bijvoorbeeld uw e-mail terugplaatsen, zonder dat uw database hierdoor beïnvloed zou worden. Premium Hostingpakketten hebben natuurlijk nog veel meer voordelen, zoals bijvoorbeeld het kunnen e-mailen via poort 587, razendsnelle servers en caching en extra veel schijfruimte. Des te meer reden om vandaag nog te upgraden!
Dit artikel is geplaatst op 15 september 2014. Het kost je ongeveer 7 minuten om het te lezen.